Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 1 augusti 2013

Viktminskningsförsök 4, Viktklubb

Här är del 1, del 2 och del 3

Viktklubb var nästa försök. Kan idag säga att det inte var ett helhjärtat försök men dock ändå ett försök. Jag registrerades och fick tillgång till en massa dokument och information om hur andra hade lyckats. Det fanns tillgång till experter på än det enda och än det andra området. Jag läste och läste.

Jag åt mindre med kolhydrater redan nu och det gjorde att alla recept och registreringar inte passade mig. Enligt uträkningen skulle jag äta ett visst antal kalorier fördelat på fett, protein och kolhydrater. Här är det inte så noga med vilken sorts kalori du äter utan det är antalet som spelar roll. Vist rekommenderar Viktklubb att du skall äta kvalitet men det är antalet kalorier som räknas i slutändan. När jag registrerat så hade jag alltid för mycket fett och för lite kolhydrater.

Sedan var det svårt med själva registreringen, det tog tid att hitta livsmedel som stämde överens med det jag ätit. Det skulle också gå att registrera egna livsmedel och det gjorde det men när sedan sidan uppdaterades försvann dem. Dessutom var det krångligt att hitta dem sen.

Du skulle också kunna skicka frågor till experterna, vilket jag gjorde vid något tillfälle. Hade då lusläst alla frågor och svar som fanns men inte hittat något som stämde in på mitt problem. Sänder iväg en fråga och får till svar att jag skall börja läsa bland alla andras frågor och svar. Jaa men det hade jag faktiskt gjort. Skickade inga fler frågor.

Så återigen är jag inne på att jag kan äta vad som och ändå gå ner i vikt. Grundtanken är ju precis så. Både vad gäller Viktklubb och "normalt" ätande. Det är inte meningen att du skall utesluta livsmedel ur din kost, förutsatt att du har ett normalt beteende vad gäller mat. Du skall bara byt ut dem mot bättre kvalitet. Och det gjorde jag för jag åt fullkorn, matvete, mathavre och så vidare. Precis som tidigare.

Viktklubb låg inte rätt i min tid. Sida är bra men jag var varken motiverad eller inspirerad till det just då. Och sidan fångade inte mitt intresse och motiverade inte mig. Jag gratulerar givetvis dem som lyckas med att gå ner med hjälp av Viktklubb. Jag behövde dock bättre ordning på VAD jag åt inte bara att det var kalorier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar