Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 15 augusti 2013

Att luras..

Ibland är det som om någon annan styrde min hjärna. Som om jag kopplades om och sedan skedde allt med fjärrkontroll. För själv har jag ingen kontroll. Det är skrämmande hur du kan manipulera din omgivning och dig själv.

När jag jobbade på Sudergården (äldreboende på södra Gotland) för många år sedan stannade jag alltid på väg hem för att köpa godis. Jag fattade inte då vad det var som styrde utan jag kom alltid på något jag skulle ha på affären eller Statoil. Helt plötsligt har jag skapat ett behov av att gå på Statoil när jag åker hem. Vad på Statoil behöver jag? Jo choklad.... för det var det enda jag hade med mig ut.

Min kropp lurade mig att tro att det var choklad jag behövde. Min kropp har även lurat mig att tro att jag behöver pasta. Eller det är snarare min hjärna som lurat mig och jag har omedvetet lurat mig själv också.

Det finns nog få personer som skulle kunna arbeta så bra som spion som en person med beroende eller ätstörning. Du kan hålla masken inför folk, du kan på ett hyfsat övertygande sätt få omgivningen att tro att du har kontroll. Det är i alla fall det du visar utåt. Jag har så många gånger fått höra att jag är duktig som äter som jag gör. Jo när du ser ja!! i början lurade jag folk hur som. Jag åt rätt när det var någon omkring men vad jag åt när jag kom hem vet ingen. Efterhand ändras den bilden och idag äter jag mer så som folk faktiskt tror att jag gör.

Är då detta medvetet? Både och. Min hjärna behövde socker för att tillfredsställas. Hur jag sedan får i mig det skiter de fullständigt i. Får jag inte då börjar abstinensen och den kommer jag försöka förklara i ett annat inlägg. Jag har aldrig lurat eller skadat en annan människa medvetet och jag hoppas verkligen att det inte är någon som tror det. Och har jag skadat någon så önskar jag att de nu förstår..

Jag har dock skadat och svikit mig själv många många gånger och fler lär det bli. Men jag är stark och kommer att klara detta. Men som jag skriver i materialet till studiecirkeln. Vem kunde gå och cykla första gången? övning ger färdighet och jag övar varje dag!

Min hjärna är smartare än jag. Det måste jag acceptera och lära mig att hantera!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar