Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

fredag 26 juli 2013

Viktninskningsförsök del 1

Jag har testat många olika sätt att kunna gå ner i vikt men det är få som gett resultat. Här tar jag upp en del av dem men inte alla, vill inte göra inlägget för långt utan det kommer en fortsättning =)

Jag har provat bland annat Nutrilett, Modifast, Cambridge, Viktväktarna, Karolinska Sjukhusets löksoppa, Naturläkemedel, Brustabletterna "Viktkontroll" GI-metoden, Aftonbladets Viktklubb och LCHF.

Pulverdieter är absolut inget jag kan rekommendera. Jag fick magknip och kräktes efter ungefär 2 dygn. Så jag förstår varför folk går ner i vikt. Du får inte behålla något, inte ens vatten. Tänkte först att det var ett sammanträffande att jag fått magsjuka precis samtidigt men när jag prövat tre gånger och fått samma reaktion så fick jag inse att det nog inte var magsjuka. Värst var Nutrilett, där fick jag bara i mig två påsar sen var det kört. För att inte tala om hur hungrig jag var av denna diet. Får inte jag mat så förvandlas jag till ett monster som inte går att hantera. Tänk er en hungrig tyrannosaurus rex i människokropp ;)

Pulverdieterna gav minimal viktminskning och när jag sedan återgick till vanlig mat så kom alla hekto tillbaka igen. Jag vet att jag försökte förstå hur alla andra kunde lyckas men det övergick mitt förstånd och gör så fortfarande.

Karolinska Sjukhusets löksoppa skulle göra underverk. Den användes av sjukhuset till patienter med övervikt. Hittade receptet i mina gömmor:

Karolinska sjukhusets löksoppa
6 stora gula lökar
2 burkar konserverade tomater 800 gram
1 mellanstort vitkålshuvud
2 påsar löksoppa
2 gröna paprikor
4-6 morötter
1 selleristjälk
2 tärningar grönsaksbuljong

persilja, örtkryddor

Har förstått att receptet varierade men det var den här varianten som jag fick tag på. Sedan skulle det kombineras med olika tillägg under dagarna. Det pappret är borta. Så även resultatet. Det som är intressant är att det lovades ca 4 kilo minus på vågen. Ni kan ju tänka er hur magen mådde när det var det här som skulle ätas till frukost, lunch och middag. Behövde du mellanmål så var det löksoppa som gällde. Tror att jag stod ut i två veckor eller så var det min omgivning som inte stod ut längre ;)
Sedan hittade jag något reklamblad om tabletter och droppar som man skulle äta. Tabletterna skulle sväljas med kokt äggvita. Det var frukosten. Sedan skulle du ta dropparna i vatten. Det här skulle då göra att energiupptaget minskade. Tanken var nog att du skulle kunna äta som vanligt, förutom frukost, och ändå gå ner i vikt. Tänk tanken att äta god mat, fikabröd och godis och ändå gå ner i vikt. Tänk så lättlurad jag var!

Samma sak gäller brustabletterna som finns på närmaste ICA. Det står "Viktkontroll" på röret och ser ut som vilken c-vitamin som. Smakar sådär men vad sjutton hjälper de så får det vara värt smaken. Den skulle då öka förbränningen och du skulle få hjälp att gå ner i vikt. Ingen större revolution det heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar