Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 10 april 2014

Mat, mat, mat och åter mat

Jag är så trött på mat. Den ställer till problem för mig. Ja tycker att jag ätit bra och lagom mycket. Men fan heller, ursäkta svordomen. Men blir så trött på mig själv.

För flera år sen gjorde jag en kostregistrering och där visade det sig att jag åt alldeles för lite. Jag åt inte ens den mängd som skulle göra att kroppen uppehöll funktioner som andning, cellförnyelse osv. Dessa dagar hade jag kört spinning.

När jag övergick till LCHF blev det bättre. Då fick jag i mig mer energi.

Inom FAA pratas det om matplan, en individuell plan på hur du skall äta under dagen. Jag har fått hjälp att räkna ut hur mycket protein, fett och grönsaker jag skall äta. Tack för hjälpen!!! =)

Det är möjligt att jag hade kunnat göra det själv med den kunskap jag har. Fördelen, som jag känner, med att ha fått hjälp är att min hjärna inte kan lura mig att dra ner på energin redan i planeringsstadiet.

Jag har en matplan som innebär:
Frukost:
100 g protein 28 g fett
Mellanmål
50 g protein, 7 g fett
Lunch
130 g protein 250 g grönsaker, 28 g fett
Mellanmål
7 g fett
Middag
110 g protein, 250 g grönsaker, 28 g fett
Mellanmål
7 g fett

Det är såå mycket mat. Jag kommer halvvägs och sen är jag proppmätt. Så återigen har jag lyckats dra ner på intaget utan att fatta det själv. Jag tycker att jag har ätit lagom mycket men bevisligen inte. Denna fördelning skall innebära en viktnedgång. Och jag får äta mer än någonsin. Jag jobbar för fullt på att komma upp i denna mängd. Jag kommer att försöka skriva så ofta som möjligt vad jag äter och i vilken mängd. Jag får rapportera till bloggen.

Mat hade varit så mycket enklare om det bara hade varit piller. Jag kan acceptera att jag har tre olika piller. Ett för fett, ett för protein och ett för grönsaker. Möjligen ett för vitaminer och mineraler också. Några piller om dagen och jag behöver inte ens komma på vad jag skall laga för mat och inte heller frestas att äta sådant jag inte tål.

Tyvärr ser inte verkligheten ut så och kommer inte att göra det ännu på många år. Så det är lika bra att börja planera måltiderna för kommande vecka.

2 kommentarer:

  1. Skriv gärna om vad dessa mått blir i "verklig" mat, är jättenyfiken.
    Hoppas livet blir lättare för dig med den matplanen. Själv har jag kommit med i en Livsstilsförändringsgrupp som ska köra på ett gym i Ekholmen, med dietist samt PT för gruppen 12 pers, vi ska träna i grupp 2 ggr/v, ska bli jättekul o spännande, är verkligen taggad, vågen går bara åt fel håll just nu...... vi börjar den 15/4 så nästa tisdag längtar jag efter. Kram från Annette i Linköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att ni fått den möjligheten. Inspiration är alltid bra!! Jag skriver lite utförligare om vad jag äter i matplanen. Funderar du på något får du höra av dig så skall jag försöka svara. Kram!!

      Radera