Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

söndag 28 juli 2013

Viktminskningsförsök del 2, Viktväktarna

Del 1 finns att läsa här

Ja kvar är Viktväktarna, GI-metoden och LCHF. Egentligen vill jag inte kalla dem för bantningsmetod för det är en livsstil. Det handlar om att tänka långsiktigt men på olika sätt och med olika innehåll.

 Jag delar även upp dem i egna inlägg. Vet ju själv hur fort jag tröttnar på att läsa texter på datorskärmen :)

Viktväktarna var den första långsiktiga lösningen jag kom i kontakt med. Jag gick på möte, blev inskriven och ställde mig på vågen. Herre gud att den höll.... Sedan var det föreläsning och jag satt och sög in all information som gavs. Hem och läsa allt som gick att läsa. Motiverad så det fanns inga hinder i hela världen. Klart det här var det bästa som fanns. Jag kunde äta av allt och ändå gå ner i vikt.

Det här är så pass länge sedan så livsmedlen var indelade i grön, gul och röd. Gröna livsmedel var fria, där ingick grönsaker och frukt. Sedan var det gula, det var pasta, bröd, potatis och ja alla kolhydratkällor och proteiner. Där fick du endast äta ett begränsat antal ungefär 9-11 stycken om dagen. Hur många berodde på vad du vägde och din ålder. Röda prickar fick du bara äta 6 stycken i veckan. Det var då alla sötsaker, läsk och allt sådant som skulle begränsas. Sedan kunde du motionera dig till fler röda prickar, fast inte fler än 5 stycken i veckan.

I början fungerade detta och jag gick ner ett antal kilo. Sedan började motivationen avta och jag började fuska. De röda prickarna var ju så goda och det gick verkligen inte att sluta äta dem när jag väl börjat. Viktnedgången stannade och vände upp igen.

Sedan var det dags för Viktväktarna omgång två. Då hade systemet övergått till points. Allt skulle räknas på samma sätt som tidigare men nu hade alla "prickar" samma färg. Grundtanken är bra och du har en möjlighet att äta lite av allt. Du kunde träna dit till max 12 extrapoints i veckan. Vilket innebar att om jag körde ett spinnigpass så var det intjänat. Det var max 12 points som gick att spara. Men jag körde ju 4 spinningpass i veckan??? då hade jag ju egentligen motionerat mig till 48 points men fick bara äta upp 12. Jag var konstant hungrig. Frågade konsulenterna på mötet vad jag skulle göra. Du får lära dig hantera hungern fick jag till svar. Men ni som läst del 1 har sett en ilsken tyrannosauros rex som är på krigsstigen. Jag kunde inte hantera min hunger och dessutom var det just då, när jag var hungrig, som jag åt allt det där som definitivt inte ingick i viktväktarnas program. Jag skulle kunna säga att det sket sig ordentligt och alla kilon kom tillbaka som en bumerang.

2 kommentarer: