Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

fredag 2 augusti 2013

Kalorier in och kalroier ut

Kalorier in och kalorier ut, svårare ekvation än så är det inte att gå ner i vikt. I alla fall om du läser tidningar och allmänna råd. Varför går det då inte?

Jag hade läst att om du åt mindre och motionerade mer så kom du att gå ner i vikt. Rent matematiskt så är det ju precis så det är. 3500 kalorier in och 4000 kalorier ut ger ett underskott på 500 kalorier och du minskar i vikt.

Men vad händer när kroppen inte litar på dig och tror att du inte kommer att äta mer mat. "Urmänniskan" i oss är skapt till att lagra allt när det är brist på mat. Hur hade annars våra förfäder överlevt? så när det är dåligt med mat så skall allt lagras. Vad gör du då när du går på alla olika dieter, pulver och grejer. Ja du förvarnar kroppen om att det är svältperiod på gång. Det innebär att allt du stoppar i dig kommer att lagras. Det är bra att ha när det blir svältperiod. För det är precis vad det kommer att bli nästa gång som vi börjar med ett nytt försök att gå ner i vikt.

Kalroiintaget stryps och vi vet att det finns mat runt hörnet, vi behöver inte ens jaga ifatt maten utan bara ta bilen till affären och handla det vi vill ha. MEN kroppen fattar det inte. Kroppen ser inte med samma ögon som vi. Kroppen ser med stenåldersögon och då betyder lite mat risk för svält, då måste det lilla som kommer in lagras.

Jag gjorde en kostregistrering i samband med ett sammarbete med en personlig tränare. Då registrerade jag mitt kostintag under en vecka. Det här var under en "bra" vecka. Den innehöll alltså ingen hätsätningsatack. Under de flesta dagarna i den veckan åt jag mellan 1250 och 1600 kalorier om dagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar