Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 29 augusti 2013

Produkter jag undviker

Jag äter inte något som innehåller socker. Dock gör jag upptäckter hela tiden. Tänk vad socker det är i allt. Det gäller att läsa, läsa och läsa. Vissa baconsorter fungerar och andra inte. Kyckling är likadant. Tomatkross, kryddor, smörgåspålägg, leverpastej, mjukost. Ja i princip allt måste jag läsa på och ändå blir det missar och så kommer sötsuget tillbaka. Lika troligt som påminnelser på räkningarna du inte betalat ;)

Ingen pasta, ris, potatis eller bröd. Det omvandlas till glukos och fungerar inte i min kropp. Knäckebröd är nog faktiskt det enda jag saknar. Möjligen lite potatis också. Men annars går det bra att undvika dem produkterna. Det som är svårast är alla produkter med dolt socker. Jag försöker köpa så rena produkter som möjligt och blanda själv. Då vet jag precis vad det innehåller och kan justera utifrån det.

Kan inte äta för mycket mjölkprodukter, nötter eller frön heller. Då kommer sötsuget tillbaka. Soja är numera en ny upptäckt, tänkte använda den som ersättning till mjölk men det gick inte. Två dagar och jag klättrade på väggarna. Ingen soja för mig. Funderar på att prova laktosfritt för det skall ju vara mjölksockret som är borta. Frågan är väl bara vad de ersatt det med istället...

Något som är svårt så är det att hitta något till kaffet som inte innehåller socker. Söker efter recept på fikatillbehör som inte innehåller socker eller sötningsmedel men det är hitintills omöjligt. Så jag får väl uppfinna egna recept.


Uppfinna egna sockerfria recept.

5 kommentarer:

  1. Svar
    1. Precis =) Det kommer söndagens gäster att få smaka på!

      Radera
  2. Det finns en sida som heter bakasockerfritt.se. Kolla in hos henne för lite tips!

    Hälsningar,
    Jeanette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! då skall jag titta in där och se vad jag hittar =)

      Radera
  3. Äggmjölk till kaffet, kolla på lchf sidor så hittar du hur man gör, jag har inte provat än men läst om många som det funkar för, kram Annette

    SvaraRadera