Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

lördag 24 augusti 2013

Skamen att inte kunna...

... förändra. Viljan och önskan att kunna men inte förmågan att lyckas. Skammen när andra tittar på dig.

Det är många gånger jag gått på affären och handlat och fått kommentarer om att det där borde hon inte handla. Hur elaka kan människor bli? att öppet kommentera vad andra handlar säger egentligen mer om personen som kommenterar mig än vad det säger om mig. Men när du är så skör som du är när du bär på detta så spelar det ingen roll. Jag har ofta valt att handla tidiga morgnar eller sena kvällar. Då är det mindre med folk och färre som kan se mig.

Tänk om folk hade en aning om hur full av skam man känner sig. Jag vet att jag inte skall äta som jag gör och ändå kan jag inte sluta. Hur gärna jag än vill. Perioder har jag total kontroll och då är det näst intill svält. Andra perioder är det totalt tappad kontroll och jag äter obegränsat. Att stå framför bänken och veta att jag inte skall äta det här men inte ha förmågan att låta bli. Så skäms man inför sig själv och andra.

Många av våra beteenden förklaras med dålig karaktär och det är möjligt att vi kan förklara en del saker med brister i karaktären. Jag säger dock att när det gäller vad vi stoppar i oss så har det inget med karaktären att göra. Jag äter inte sötsaker, kall kokt potatis eller frusen falukorv bara för att jag inte kan fatta beslut. Jag är bra på att fatta beslut och genomföra dem. När min hjärna och jag samarbetar. Det gör vi inte när det kommer till sötsaker, kall kokt potatis eller frusen falukorv. Då spelar min hjärna mig ett spratt och tyvärr får jag snällt ändra mina vanor för att sakta få tillbaka min tillvaro.

Jag skäms fortfarande när jag går på affären. Det kommer jag troligen göra ett tag till eftersom jag är så van vid det.

Det finns också tillfällen när jag valt att inte gå på bjudningar. Tänk om jag tappar kontrollen mitt under tillställningen? vad gör jag då? tänk om jag äter mer än vad som anses normalt? jag vet ju inte vad som är normalt. När jag har mina dåliga perioder stannar jag hemma.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar