Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 1 augusti 2013

Dagens träning 130801

Jösses det är redan augusti. Det betyder få dagar kvar till semester =)

Inser att det bara är gympassen som hamnar här. Skall bättra mig vad gäller annan träning också. Är ju ute och rider, springer och promenerar också. Det är ju träning på sitt sätt det med, om än inte lika tungt som styrketräning ;)

Idag blev det ett ben-och magepass på gymmet. Ben och mage är nog det tråkigaste jag vet att träna. Antagligen för att det är verkligen jobbigt att ha träningsvärk i benen. Snacka om att det är trappor överallt de dagarna. Sedan är magträningen inge rolig eftersom det inte syns lika bra som t.ex. axlar. Magträning är dock bland det viktigaste du kan träna. Utan den korsetten är det inte mycket kvar av hållningen. För att inte tala om vilka problem med ryggvärk o s v. som kommer.

Dagens pass bestod av knäböj, utfall, vadpress, utsida av lår, plankan och sidoplankan.

Knäböj är en allsidig övning och ger verkligen resultat på benen. Utfall är benmördare men fördelen är att du inte behöver så många för att känna resultat. Hade svårt i början med att göra utfall, kanske inte så konstigt med den vikten jag hade och den dåliga balansen. Vadpress blev idag utförd genom att stå på en kant och jobba med kroppsvikten. Vaderna är sällan jag får träningsvärk i däremot är jag bra på att få kramp i vaderna. Utsidan av lår är också en av de tråkiga övningarna, även den för att det inte ger synliga resultat. Men jag har insett att min löpning blir bättre om jag tränar den så vill jag springa får jag träna utsida av lår. Punkt slut!

Mage, ja denna mage. Tänk om den inte var så urtråkig. Först hade jag väldigt svårt att hitta magmusklerna. Var ett tag helt övertygad som att jag inte hade några magmuskler ;) eller så var dem så långt ner i sin vila att de aldrig vaknade. Tror faktiskt på det sista....

Plankan är effektiv och får med sig många andra muskler också. Envisades tidigare med att göra plankan på tå. Snacka om att korsryggen pajade. Jag fick snällt backa och ställa ner knäna i golvet. Vekling tänkte jag. Men nu har jag knäna i och står i 60 sekunder utan problem. När jag når 90 sekunder tänker jag försöka stå på tå, om än bara en liten kort sekund.

Sidoplankan har jag först inte fått kläm på men nu, helt plötsligt släppte det och det är en av favoriterna bland magövningarna. Även här är knäna i marken och jag jobbar mig upp så att jag snart skall ha fötter och armbåge som enda punkt i golvet.

Hårt slit men var rädd om dig!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar