Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

tisdag 6 augusti 2013

Lättlurade tjockisar?

Ja hur är det egentligen? Är vi lättlurade eller inte?

Tänk så mycket pengar vi spenderar på att få gå ner i vikt. Det är inte många kostrådgivningsprogram som är billiga och inte heller alla ersättningsprodukter. Jag vågar inte räkna på hur mycket pengar jag har spenderat på Viktväktarna, Viktklubb, pulver och soppor. För att inte tala om tabletterna och alla dropparna.

Det är lika lätt att lura en "tjockis" som att lura av ett barn godis. Anser jag i alla fall. Skriv hur snabbt du kan rasa i vikt och du har dem på kroken. Varför? Jag är precis lika dan så jag är inget undantag men varför? Är det den eviga längtan om att få vara smal och fin. Att få vara som alla andra, att duga, som gör att vi lägger ut tusentals kronor? Fast vi egentligen vet att det inte fungerar. Jag menar hur troligt är det att du rasar i vikt av att stoppa i dig en massa pulver, piller eller chokladbitar? Nej inte mycket ändå tror vi på det och köper det.

Jag har gjort det för att bli smalare, för att få passa in och vara som alla andra. Jag vill att folk skall titta på mig för att jag har välformade muskler och för att jag är normalviktig. Inte för att jag är fet och äcklig.

Tänk så underbart det hade varit om du kunde köpa en kroppsstrumpa, dra på dig den och sova hela natten och sen vakna normalviktig dagen efter. Det är ju inte så alla kilona kommer till kroppen så det är knappast så de kommer från kroppen.

Jag har ätit mig till varje litet gram av min övervikt. Det har tagit många år att bygga och kommer ta lika många år att kämpa bort dem. Det är ingen ide att tro att det går att göra det på något enklare sätt. Övervikten skall svettas och gråtas bort så är det bara. För hur många liter tårar har inte runnit på grund av denna vikt? tänk om de var pengar, då hade jag fått tillbaka en del av allt det jag lagt ut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar