Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 27 mars 2014

Vikt v/s välmående

Ringde på telefonmöte idag. Förhandlade med mig själv först. Var så sugen på godis men lovade mig själv att ringa på möte först. Var jag ännu inne på att äta godis sen så fick jag se hur jag skulle lösa det. Visste innerst inne att jag inte skulle vara det. Jag vet att mötena ger positiv energi och att jag kommer på att det finns ett liv utanför beroendet. Så inget godis idag.

När jag lyssnar på delningarna så slår det mig att jag har slutat fokusera på vikten....

Tidigare var mitt mål att gå ner i vikt. Skit samma hur det gick till bara kilona försvann. Och snabb ska de gå. Helst vakna smal dagen efter och med nya och snygga kläder. Men de händer ju inte ens i drömmen. Hur jag mått har inte haft någon som helst betydelse. Då hade jag aldrig kunnat svälta mig så som jag har gjort.

Jag kan inte säga när det började vänta. När jag insåg att jag behöver må bra för att kunna gå ner i vikt. När den stora gåtan löstes. Inget socker, mjöl, eller kolhydrater alls så gav sig vikten. Om än inte lika fort som jag önskade så har den gått neråt hela tiden. Platåerna har funnits och jag har stannat när jag trillat tillbaka i gamla vanor igen. Även när jag trillat tillbaka i beroendet så har jag kunnat hålla det hyfsat under kontroll. Jag har inte tappat fattningen fullständigt utan behärskat mig något. Sedan upp på banan igen.

Just nu är jag mer fokuserad på att må bra och hålla mig från drogerna. Då tänker ni säkert "lätt för henne att säga som gått ner 40 kilo" jo de kanske är så. Men jag kan inte säga när jag bytte fokus. Jag gjorde upptäckten idag.

Jag har mycket kvar att lära om. Jag ser till exempel fortfarande mig själv som en fluffig Kicki. Tjock och fet. Jag får kommentarer om att så inte är fallet. Jag behöver lära om även här. Hoppet finns dock eftersom jag lyckats flytta fokus från vikt till välmående utan att ens fatta det....

Trög eller bara... Ja just de Kicki :D

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar