Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

söndag 9 mars 2014

Hastighetsrekord i att äta och förhandlingar

Jag skulle nog kunna vinna guld och sätta rekord i att äta fort. Det är som om någon skulle stjäla min mat om jag inte svalde den direkt. Fråga mig inte vad maten smakar för de vet jag inte. Den tar ju slut innan jag hunnit känna efter.

En av uppgifterna jag fick av min sponsor var att äta saktare. Lägga ner besticken mellan varven. Det gick bra ett par dagar men idag var en sådan dag igen när jag bara slevade in maten. Hinner knappt tugga utan sväljer direkt. Tillslut kom jag på mig själv och fick lägga ner besticken och andas. Tugga ur munnen och smaka efter vad det egentligen var jag åt. Kött, sallad och majonnäs. Det var ju gott!! Jag måste tänka på att äta saktare. Mättnadskänslan kommer ju faktiskt inte direkt utan det tar ett tag. Som mättast är du ca 1 timma efter att du slutat äta. Hur skall jag då kunna äta tills jag blir mätt.... Jag som knappt blir mätt.

Jag försöker lära mig vad som är en normal portion just nu. Är det en bit kött eller en halv gris ;) nej skämt och sido. Eftersom jag inte upplever mättnad på samma sätt som jag förstått att en del andra gör så får jag hitta andra sätt att förstå vad som är en "normal" portion.

Denna vecka blir till att äta långsamt och smaka efter vad det egentligen smakar allt det jag stoppar i munnen.

Denna helg har gått i förhandlingarnas tecken. Spelar ingen roll var jag varit eller vad jag gjort så har min hjärna förhandlat. Var på kaffe och helt plötsligt kunde jag äta kaffebröd. Nej Kicki det kan du inte du tål det inte. Min hjärna suckar och lugnar sig en liten stund. Sedan är den igång igen. Fick göra klart det som skulle göras och sen gå hem. Min borg med sanerade skåp.

Sedan behövde jag handla. Strategin är att inte handla när jag är hungrig, då är det kört redan från början. Mätt och nöjd bär det av till affären. Naturgodis äter du säger min hjärna. Kicki tål inte det svarar jag. Hela jä...la tiden skall det förhandlas. Jag vill inte äta sådant jag inte tål. Jag vill äta nyttiga saker som gör mig friskare.

Att utesluta mjölkprodukter har inte varit lätt och jag har skygglappar på hela tiden. Mjölk i kaffet, ost istället för macka. Grädde i omeletten. Creme fraiche istället för sås. Det är ju mjölk hela tiden. Min kropp skriker efter ost just nu. Ont i huvudet och irriterad över att inte en enda människa kan komma hit med ost. Jag skall inte ha ost....

Inser när jag skriver detta att det är förvirrande att läsa. Men det är så här som diskussionen och förhandlingen pågår nästan varje dag. Men jag är starkast och skall klara en dag i taget!!

2 kommentarer:

  1. Du är stark! Jag förhandlar inte ens, bara stoppar i kundkorgen vad hjärnan (?) säger......... är inte i fas än, men vill så gärna hitta en väg, har 35 kg att ta bort, samt högt blodtryck, gikt mm....... kram till dig! Annette, Linköping

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det kommer en vändning när du är redo för det =)

      Radera