Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

lördag 15 mars 2014

Vad äter jag idag?

Enklast att säga är LCHF. Fast ändå inte. En del lchf:are tillåter sötningsmedel, nötter och frukt vid vissa tillfällen. Det kan inte jag.

Jag äter grönsaker, protein och fett. Inga light- och lättprodukter utan "full fettade" produkter.

Där potatis, pasta och ris har haft sin plats har jag satt grönsaker. Det kan vara grönsallad eller det som önskas då. Det kan vara kokt broccoli, riven blomkål. Haricots verts, zucchini, paprika. Ja alla grönsaker som växer ovan gjord och lök. Så är nog det enklaste att sammanfatta det hela.

Jag har efter ett tag fått lära mig att jag inte kan äta nötter de innehåller för många kolhydrater och triggar igång mig. Jag kan heller inte äta mjölkprodukter utan att triggas av mjölkproteinet. Det innebär att all ost som jag ätit när jag inte haft något annat att äta har gått förlorad. Osten har varit väldigt svår att sluta med och jag har verkligen haft abstinens efter ost. Öppnade kylen på jobbet för någon dag sedan och där står en hel bricka med biskvier. Det var osten i lådan som jag stirrade på och längtade efter.

Jag gjorde sås av äggulor och smör. Det fungerade inte heller för den åt jag upp direkt. Jag provar och när jag inte klarar av att låta bli då får det vara helt och hållet.

Det är möjligt att jag kan plocka tillbaka något senare men just nu får det vara.

Vad äter jag: 

kött/köttfärs
kyckling
fisk
rena kryddor, inga mixer
sallad
tomater
gurka
broccoli
blomkål
vitkål
zucchini
haricots verts
paprika
purjolök
lök gul/röd
olivolja
rapsolja
ägg
avokado
smör
egengjord majonnäs

Det finns säkert mer som jag inte kommer på just nu. Skulle jag komma på något så lägger jag till det i en annan färg =)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar