Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

torsdag 6 mars 2014

Dagliga diskussioner om mat

På jobbet snackas det kost. Vad FÅR man äta och vad FÅR man INTE äta. Matlådor granskas och ibland kommenteras. Ofta äter folk frukt efter maten. Flera tycker jag är konstig som inte äter frukt. Jag svarar att jag inte kan det och att jag inte vill.

I går gick diskussionen ut på vem som var sockerberoende och inte. Några vet att jag inte klarar av att hantera sockret och därmed undviker det helt. Uttalat sockerberoende är det få som vet. Ett par av kvinnorna berättar vad de åt till maten kvällen innan. Den ena säger först åt jag en semla sedan mat och sedan kexchoklad. Hon tycker sedan att det är jobbigt att inte kunna låta bli att äta sötsaker. Kvinnan är smal (spelar ingen roll egentligen) och får ofta hör att det gör inget om hon äter sötsaker för hon är ändå så smal... När det gäller sockerberoende spelar det ingen roll. Svårigheten att hantera problemet kvarstår. Flera andra runt omkring anser sedan att det gör inget och alla är vi väl lite sötsugna ibland. Det kan ju ha med vilken tid det är i månaden, stress på jobbet, barn osv. Det finns tusen orsaker till att få vara sötsugen och sedan äta. Problemet är bara att alla kanske inte vill äta men gör det för att det inte går att sluta.

Jag skulle så gärna vilja berätta allt för dem men jag är inte säker på att de är redo att föra sanningen. Jag har gjort en föreläsning och funderar allvarligt på att boka en lokal och bjuda in dem. Vill de går så får de göra det. Vill de inte så har de missat en hel del.

Att undvika socker, kolhydrater och allt annat som kan bli stärkelse är inte lätt. Mina arbetskamrater har ingen anledning till att kunna det. De behöver bara lära sig hur det smakar och vad som är gott. Jag kan inte gå efter vad som är gott för då äter jag pasta med ketchup ;)

Nej det blir nog att finslipa på föreläsningen och sedan boka lokal!!

Välkomna =)

3 kommentarer:

  1. Kör på föreläsning! Har en vän som gick ner ca 50 kg m Cambridge, o hon är så stark, numera medlen i AO. Ösnkar jag hade närmre till dig så skulle jag komma o lyssna, är kanske inte 100% sockerberoende men 95...... faller så lätt tillbaks i de gamla spåren........ skickar styrkekramar från Linköping, Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. De e inte så långt mellan Linköping och Gotland :) Några mil och en båtresa. Händer att jag är i Linköping så de kanske blir en föreläsning där med i framtiden =)

      Radera