Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

söndag 8 september 2013

Sorg

Ibland får jag en sådan känsla av sorg. Det är som att jag har förlorat en nära anhörig fast det egentligen är mitt förhållande till socker som är grunden i allt.

Idag är en sådan dag. Jag sörjer allt det jag inte kan äta. Jag ser mer nackdelar än fördelar med att undvika socker och allt annat som ställer till mitt beroende. Jag får verkligen övertyga mig själv att det här är rätt väg. Jag vet det egentligen men ibland önskar och längtar jag bara efter att få vara det som kallas normal.

Jag har upplevt sorg och saknad tidigare i mitt liv så jag vet ju vilken känsla det är som kommer tillbaka. Jag har sörjt och saknat socker tidigare och vet att det kommer att gå över. Tänk egentligen hur dumt det är att sakna något som gör dig sjuk.

Tänk att aldrig mer kunna äta en prinsesstårta eller en napoleonbakelse. Mina absoluta favoriter kommer jag aldrig mer att kunna äta. Borde jag känna sorg eller lättnad? Jag vet ju nu vad som gör mig sjuk och varför jag får dessa reaktioner i kroppen. Ändå sörjer jag ämnena som orsaker det. Jag borde ju vara lättad att veta vad jag skall undvika.

Sorg är en del av processen det vet jag men sorg är svårt att hantera och något vi ofta väljer att tränga undan. Då idag tänker jag sörja min förlorade vän. Eller rättare sagt min förlorade ovän. För är man vänner gör man inte så här mot varandra. Min ovän har stjälpt mig mer än hjälpt mig. Så det kanske är både förlusten av vän och upptäckten av att vi numera är ovänner som gör att sorgen gör sig påmind.


Ros från Botaniska trädgården Visby

4 kommentarer:

  1. Ja det är som du säger, en del av processen! Det är ok att ha negativa känslor också, men det inte ok att agera på känslan (tröstäta tex) Jag brukar tänka att ok just nu är det så här eländigt och så vältrar jag mig i det men sen bestämmer jag en tidsgräns. "Nu får du vältra dig i eländet i 20 minuter (tex) sen får du ta och göra nåt annat. Nåt kul." Och det brukar fungera. :) Styrkekramar till dig min vän. Ring om du behöver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tidsbegränsning brukar jag också använda =) För som sagt lite får man vältra sig i eländet men det är inte okej att gräva ner sig. Kram på dig med!!

      Radera
  2. herregud vad jag känner igen mig!! är inne på min tredje LCHF-vecka o mår jättebra... förutom att jag SÖRJER allt det goda... som jag VET inte är bra för mig.
    jag var aldrig förtjust i pasta o ris, men bakpotatis...mmmm, bröd, i form av bullar eller bakelser.... yummy! för att inte tala om GODIS. jisses vilken sockerrråtta jag har varit =(
    jag är nämligen oxå sockerberoende o det är ett h-vete ibland. men jag har kommit på nya tankar sen jag läste "Sockerbomben" av Bitten Johnson o "Vitt begär" av Gunilla Sahlin.
    det gäller att ta en dag i taget. när det är som värst dricker jag en kopp te med en LITEN skvätt grädde i.
    tack för din berättelse!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för det du skriver =)
      De två böckerna är något jag läser i varje vecka.Och som sagt en dag i taget!!
      Kram på dig :)

      Radera