Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

onsdag 4 september 2013

Sockerberoende eller bara lite sugen???

Sitter och fikar på eftermiddagen. Ett antal personer börjar prata om att de är sockerberoende. De berättar att de är sugna på sötsaker hela tiden och att de nu har undvikit socker i ca tre veckor. Nu börjar de går bra säger de.

Jag som då är nyfiken och söker efter tips frågar hur de gör för att undvika socker och suget. Svaret blir tuggar sockerfritt tuggummi. Oj säger jag klarar du det när du är sockerberoende. Personen tittar förvånat på mig. Men det är ju sockerfritt får jag till svar. Jo visst är det de MEN det innehåller sötningsmedel och det kan ha samma effekt. Nej fikabröd och godis var värst. Då fyller en annan i att hon hade hört av en bekant att om man var sockerberoende så kunde man gå upp på nätterna och äta och gömma maten hemma. Jo så är det sa jag. Ingen höll med mig om det. Då blir min reaktion. Är de verkligen sockerberoende eller bara sötsugna??

Jag beskriver lite om hur det känns i min kropp när jag inte får socker. De sitter tysta och förvånade. Nej så var det ju inte riktigt. Nehej säger jag så ni ligger inte i fosterställning och svettas som grisar och tror att ni kommer att dö vilken sekund som. Förresten gör det inget för det är ändå inget värdigt liv att inte få äta sötsaker eller att må som man gör när det skall ut. Människorna runt bordet tittar på mig med stora ögon. En del vågar inte se p mig utan tittar ner i bordet. Undrar om jag väckte något hos dem?

Kvinnan som var mest talför i detta samtal konstaterade att så beroende var hon inte. Men att det var ju bra att göra en livsstilsförändring och undvika socker. Håller med till 100 %.

Funderar faktiskt på att boka en lokal och genomföra min berättelse om mitt socker och vad det gör med mig.

2 kommentarer:

  1. Bra gjort! VI måste hjälpas åt att informera när vi får möjlighet. Har också fått höra "sockerberoende är vi lite till mans"...Blir så less. Man blir liksom inte tagen på allvar. Synd att vi inte har ett bättre ord än "beroende" Det är mycket bättre på engelska, de har ju två olika ord för beroende.
    Du och jag har "sugaraddiction och de andra är bara "depending on sugar.
    Kram Elisa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nej det är nog inte många som förstår. Fick nästan känslan av att gick för hårt åt dem. Men skit samma ;) Svenska språket behöver uppdateras på en del ord :)

      Kram på dig!!

      Radera