Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

söndag 5 januari 2014

Kolhydratladdning???

Fick en fråga för någon dag sedan. Det var en person som läst om det här med att inte äta kolhydrater. Det i kombination med träning fick inte denna person ihop. För oftast när du läser om träning så handlar det om att ladda med kolhydrater. "Hur laddar man med kolhydrater utan att äta kolhydrater?"

Jag frågar lite om anledningen till kolhydratladdning och det visar sig att träningen handlar om 30 min cykling hem från jobbet. Jag frågar försiktigt om han/hon tänkt kolhydratladda för att cykla 30 min hem. JA svarar personen. OJ tänker jag. Frågar hur det kommer sig att han/hon tror att det kommer att behövas. Det är ju ett känsligt ämne att kliva in i när en person har en bestämd åsikt. Han/hon hade läst att man behöver kolhdyratladda för all träning.

Nej säger jag då! Det behöver du inte. DU behöver energi för träning. Jag har sprungit 2 timmar utan att kolhydratladda. Jag sprang på fettet i rumpan ;) Nej skämt och sido. Om du lär din kropp att bränna fett så är det den gör. Visst finns det kolhydrater är det de snabbaste för kroppen att använda men sen går den över till fett och sist protein. Du ska så klart inte sluta äta kolhydrater inför ett lopp och sen tro att det kommer att gå bra. Du behöver vänja kroppen likaväl som du behöver bygga upp den för den träning du håller på med. Skall du springa 1 mil så bygger du upp konditionen så får du också göra när du lägger om kosten.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar