Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

måndag 7 oktober 2013

Företagshälsovården del 2

Då var de dags idag igen att gå till företagshälsovården för samtal. Det har inte hänt något nytt sedan sist, ja vi har gjort en psykosocial skyddsrond och en del i gruppen vägrade svara på enkäten. Säger en del tycker jag. Vi pratade inte så mycket om enkäten utan mera om hur jag kan få tillbaka glädjen, energin och lusten att fortsätta göra det jag egentligen tycker är kul. Vi pratade mycket om återhämtning och hur jag kan förhålla mig till det som stör mig. Antingen acceptera eller förändra så är det ju. Jag kan inte förändra min arbetskamrats beteende men jag kan förändra min reaktion på det. Om jag hade ork till det.

Allt kretsar kring ork och trötthet just nu. Har dock idag sagt nej till sådan som jag inte velat göra och sagt jo till det jag vill göra. Lyssna på hjärtat är svårt för då kan sanningen komma fram. Sanningen kan göra ont och då stänger vi bort allt istället. Jag behöver våga låta känslorna styra och inte bara förnuftet, eller rättare sagt det jag tror är förnuftet.

Vi pratade utmattningsdepression och med de reaktioner, upplevelser och känslor jag har så är den i antågande. Jag fick även göra en skattning av hur jag upplever saker. Det var 9 frågor som skulle graderas från 1 till och med 6. Beroende på slutsumman kan det avgöras om en utmattningsdepression är i antågande. Jag fick ganska höga poäng, så pass höga att det ingen större tvekan om att jag behöver ytterligare hjälp. Rådet var att kontakta vårdcentralen. Så det får bli mitt göromål i morgon. Jag är inte förvånad och det kändes lite som en befrielse att få det bekräftat. Även om många andra har sagt till mig att jag måste ta det lugnt så har jag inte lyssnat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar