Om mig

Sockerberoende och hetsätning är något jag lever med och försöker hantera. Här är du välkommen att följa med på min resa! Utbildar mig till kostrådgivare och sedan även till rådgivare för sockerberoende. Här kommer en blandning av träning, kost, LCHF, recept och annat smått och gott finnas. Sommaren 2015 blev jag sjukskriven för utmattning. Resan har börjat till att komma tillbaka. Välkommen att följa med =) På bloggen "viljanattlevalivet" kommer ni få följa utmattningen på ett mer ingående sätt. Det är en del av min terapi. Mailadress: sockerfrittliv@telia.com

fredag 11 oktober 2013

10 000



Över 10 000 stycken gånger har min blogg vistats. Spännande att få veta något om er där ute i rymden ;) Hoppas att ni har det så bra som möjligt och att ni hittar någon inspiration här. Just nu känner jag mig inte så inspirerande och motiverande men och andra sidan kanske någon tänker "då är jag inte ensam i alla fall"

3 kommentarer:

  1. Kommer inte riktigt ihåg hur jag hittade dig idag men jag tror att du har kommenterat på någon av de bloggar jag läser - och på så sätt hamnade jag här.
    Jag trodde att jag var sockerberoende och uteslöt därför allt socker/kolhydrater ut min kost. Det gick över förväntan och då förstod jag att jag "bara" har ett skadligt bruk, d v s graden under beroende.
    Men jag känner igen mig i det du skriver (jag har läst igenom hela din blogg idag) och vet vad du går igenom - även om min abstinens inte är så stark som din. Jag har återigen tagit bort socker ur mitt liv efter en utlandssemester med all inclusive och sen ett diskbråck som gjorde att jag tillät mig att äta sötsaker för att jag tyckte synd om mig själv. Magen pajjade ihop för tre veckor sedan av alla kolhydrater/socker som jag stoppat i mig den senaste tiden.
    Jag sörjer också och är orkeslös - just nu. Jag vet ju att det går över men det är jobbigare när man återigen har börjat om. Första gången klarade jag mig i nästan 4 månader. Sen kom midsommar och jag tillät mig att äta lite sötsaker. Nytt uppehåll och sen semester. Och sen har det bara eskalerat.
    Jag hoppas verkligen att sjukvården i Sverige får upp ögonen för sockerberoendet och låter det bli sjukdomsklassat vilket de börjat göra i vissa stater i USA. Då kan man begära hjälp, liksom alkoholister eller narkomaner kan göra. Men, jag gissar att vi har en lång väg att gå innan de inser det här.
    Tills dess får vi stötta varandra!

    Många kramar från Jeanette

    SvaraRadera
  2. Välkommen!
    Ja det tar nog ett tag innan det blir accepterat i Sverige men vi håller tummarna för att det går fortare om USA har börjat.

    Skönt på ett sätt att "bara" ha skadligt bruk, då kan du stanna upp när du ändå sett att problemet finns =)

    Vi får som sagt hjälpa och stötta varandra under den tiden!!

    Lycka till!!
    Kram

    SvaraRadera
  3. Hittade hit via kostdoktorn o kommer att följa bloggen, är själv på väg att avbryta sockerberoende, enligt Gunillas bok är jag beroende klass 2, kör med Cambridge soppor som hjälper mig att bryta och ska sen gå över till lchf som ocå funkar så länge jag inte trillar ner i diket..... har problem med högt blodtryck, otränad, inget som helst flås, gikt, o så övervikten då, 35-40 kg ska bort.......
    jag äter godis o bullar istället för mat, även mackor men 7elevens kanelbullar......finns mycket därute som triggar o frestelsen är stark...... men vi kämparo ger inte upp! kram Annette

    SvaraRadera